שיעור ראשון: בדיקת קורונה. שנת הלימודים תיפתח כנראה כמתוכנן, ביום רביעי הקרוב, 1 בספטמבר, וקבינט הקורונה החליט לחלק להורים לקראתה ערכות לבדיקת קורונה שיבוצעו לפני שהילדים ייכנסו לבתי הספר. הבדיקות האלו אינן מדויקות כמו בדיקות PCR, אבל הן עשויות לאתר חלק ממקרי ההדבקה.
קראו עוד:
הבדיקות הביתיות מתבצעות באמצעות מקלון, מבוססות על טכנולוגיה שאינה מצריכה בדיקה במעבדה, ומאפשרות תשובה בתוך כ-15 עד 30 דקות.
ניתן לעשות את הבדיקה במד"א במקום בבית, אבל חשוב להדגיש שהיא תקפה ל-24 שעות בלבד. בשבוע שעבר הוחלט בממשלה כי הצגת אישור על תוצאה שלילית בכניסה למוסד חינוכי לא תהיה בגדר חובה, אלא המלצה בלבד, כך שלמעשה למנהלים, למורים ולגננות לא תהיה סמכות למנוע כניסת ילדים. האחריות על ביצוע הבדיקה מוטלת על ההורים בלבד.
4 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה בדיקות קורונה
בדיקת קורונה בדיקות קורונה
הבדיקות הביתיות מתבצעות באמצעות מקלון, מבוססות על טכנולוגיה שאינה מצריכה בדיקה במעבדה, ומאפשרות תשובה בתוך כ-15 עד 30 דקות
(צילום: shutterstock)

מה הבדיקה מצליחה לזהות?

הבדיקות הביתיות מבוססות על בדיקת אנטיגן (חלבון זר לגוף), המאתרת שברי חלבונים נגיפיים המפעילים תגובה חיסונית בגוף. הבדיקה מזהה בתהליך כימי את אותם חלבונים, ומסמנת אותם. אף שהבדיקות המהירות פחות רגישות מבדיקות PCR הרגילות, הן מאפשרות זיהוי מהיר וטוב במקרים שבהם העומס הוויראלי גבוה, כמו אצל חולה סימפטומטי או אצל אדם שנדבק ימים אחדים קודם לכן ללא ידיעתו ולא לקה בתסמינים, אבל מהווה "מדביק על" שכן הווירוס השתכפל בגופו בכמויות גדולות מאוד.
הבדיקות הביתיות מאפשרות זיהוי מהיר וטוב במקרים שבהם העומס הוויראלי גבוה, כמו אצל חולה סימפטומטי או אצל אדם שנדבק ימים אחדים קודם לכן ללא ידיעתו אבל הווירוס השתכפל בגופו בכמויות גדולות מאוד
ברשתות הפארם ניתן למצוא מספר ערכות, בהן QuickVue At Home של חברת קווידל, הנותנת תוצאה בתוך כעשר דקות, ערכה של חברת InteliSwab, המתבצעת ללא מטוש ונותנת תשובה בתוך חצי שעה, וזו של חברת רניום מדיקל, שנותנת תוצאה בתוך כרבע שעה.
הורים לתלמידים יוכלו לקבל את אחת הערכות בחינם בנקודת איסוף שתפורסם על ידי בית הספר.
4 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה בדיקות קורונה
בדיקת קורונה בדיקות קורונה
על פי הנחיות משרד הבריאות, מי שנמצא חיובי, צריך להיכנס באופן מיידי לבידוד
(צילום: shutterstock)

איך מבצעים את הבדיקה?

1. במרבית הבדיקות מכניסים מטוש לכל אחד מנחירי האף ומסובבים אותו מספר פעמים.
2. בשלב הבא מכניסים את המטוש למבחנה, תוך סחיטה של המקלון כדי שיישארו במבחנה חלקיקים חלבוניים מהווירוס, אם הם קיימים.
3. כעת מוציאים את המטוש מהמבחנה, משליכים אותו לפח האשפה ומכניסים למבחנה או למתקן הבדיקה את מקלון הבדיקה.
4. אחרי 15 עד 30 דקות בודקים את המקלון. אם מופיעים עליו שני פסים, האחד כהה והאחר בהיר, סימן שהתוצאה חיובית. אם מופיע רק פס אחד - התוצאה שלילית. אם לא מופיע שום פס, סימן שהבדיקה לא הייתה תקינה, ויש לבצע אותה שוב.
4 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה בדיקות קורונה
בדיקת קורונה בדיקות קורונה
הבדיקות האלו אינן מדויקות כמו בדיקות PCR, אבל הן עשויות לאתר חלק ממקרי ההדבקה
(צילום: shutterstock)

מה עושים אם התוצאה חיובית?

הבדיקות הביתיות משמשות רק להערכה כללית מהירה ולביטחון האישי של האדם החושש להדביק אחרים. על פי הנחיות משרד הבריאות, מי שנמצא חיובי, צריך להיכנס באופן מיידי לבידוד ולבצע בדיקת PCR בהקדם.
אם תוצאת ה-PCR היא שלילית, ניתן לצאת מבידוד, מכיוון שבדיקת PCR נחשבת מדויקת יותר. אם לא בוצעה בדיקת PCR, יש להשלים את תקופת הבידוד כמו מי שנמצא חיובי בבדיקת PCR.
4 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה בדיקות קורונה
בדיקת קורונה בדיקות קורונה
אם תוצאת ה-PCR היא שלילית, ניתן לצאת מהבידוד
(צילום: shutterstock)

האם אפשר לסמוך על בדיקה זו?

רמת הדיוק תלויה במרכיבים רבים, ובהם טיב הבדיקה (עד כמה עמוק הוחדר המטוש, למשל), האם הבדיקה בוצעה בדיוק על פי ההנחיות, מהי רמת העומס הנגיפי של הנבדק (כלומר, כמה נגיפים נמצאים בזמן הבדיקה בחלל האף), וסוג הבדיקה.
על פי דיווחי החברות, רמת הרגישות של הבדיקה - כלומר, היכולת לאתר חולה מבין הנבדקים - נעה בין 60-99 אחוז.
פורסם לראשונה: 17:15, 29.08.21